Γράφουν οι Μαρία Ιωαννίδου και Σέβη Κώττη, μαθήτριες Β’ Γυμνασίου
Σήμερα όλοι ασχολούμαστε με την εμφάνιση και, κυρίως, με την ενδυμασία μας, όπως και με το διαδίκτυο. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, οι διαδικτυακές αγορές έχουν γίνει πλέον εύκολες και κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται ο κόσμος που επιλέγει να αγοράσει και να φορέσει ρούχα, τα οποία βλέπει και αγοράζει διαδικτυακά.
Υπάρχουν πολλές εταιρείες, όπως η Amazon, οι οποίες έχουν δική τους αλυσίδα καταστημάτων αλλά και ιστοσελίδες στο διαδίκτυο και πουλάνε τα προϊόντα τους ηλεκτρονικά σε πολύ χαμηλές και οικονομικές τιμές. Μια παρόμοια εταιρεία είναι και η Shein, που δεν έχει καταστήματα αλλά μια online ιστοσελίδα με ρούχα και για τα δύο φύλα, με απίθανα σχέδια και οικονομικές τιμές.
Γνωρίζετε όμως, τι πραγματικά κρύβεται πίσω από τα λαμπερά σχέδια και το χαμηλό κόστος αγορών; Η Shein είναι μια ηλεκτρονική, κινέζικη ιστοσελίδα ρούχων αξίας 1,5 τρις δολαρίων. Ιδρύθηκε το 2008 από τον CEO Chris Xu, γνωστό και ως Yiangtian, ο οποίος δεν φαίνεται να έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον με την μόδα και οι πληροφορίες για αυτόν είναι ελάχιστες, καθώς παραμένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Και άλλες εφαρμογές, όπως το TikTok, η Shein αποτελεί ένα εθισμό, ειδικά της νέας γενιάς ανθρώπων.
Μια μυστική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στα εργοστάσια της Shein, απέδειξε πως πέρα από τα όμορφα ρούχα, οι καταστάσεις εργασίας είναι άθλιες. Οι εργαζόμενοι αμείβονται 500 δολάρια (περίπου 460 ευρώ) τον μήνα για να κάνουν 500 ρούχα την ημέρα. Τα δύο εργοστάσια που λειτουργούν επιτρέπουν στους υπαλλήλους τους να έχουν μόνο 1 μέρα άδεια τον μήνα, ενώ μπορεί να αναγκάζονται να δουλεύουν παραπάνω από 18 ώρες. Επιπλέον, εάν κάποιος από τους εργαζόμενους κάνει κάποιο λάθος κατά τη διάρκεια κατασκευής κάποιου ρούχου, το πρόστιμο που τους επιβάλλεται είναι τα δύο τρίτα του ημερομίσθιου τους. Η Shein έχει καταφέρει να βγάζει περισσότερα χρήματα από ότι η Zara και η H&M μαζί και αυτό ίσως είναι ένα κίνητρο και για άλλες τέτοιες παγκόσμια γνωστές εταιρείες να ακολουθήσουν αυτόν τον τρόπο λειτουργίας. Εδώ βέβαια συναντάμε μια ακραία αντίθεση, καθώς με ρούχα αξίας 2 δολαρίων, αλλά και ημερομίσθια πείνας, η επιχείρηση μπορεί να έχει κέρδη που φτάνουν τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τις μαρτυρίες πολλών αγοραστών για μηνύματα για βοήθεια από τους ίδιους τους υπαλλήλους δεν μπορούμε να τις επιβεβαιώσουμε, καθώς δεν ελέγχεται εύκολα η εγκυρότητα αυτών των μαρτυριών. Όλα αυτά πρέπει να μας προβληματίσουν για να καταλάβουμε τελικά ότι πίσω από το στυλ και τη γοητεία που κρύβουν αυτά τα καθημερινά ρούχα που όλοι μας φοράμε, κρύβεται η σκληρή και συχνά απάνθρωπη δουλειά ανθρώπων. Πρέπει να είμαστε φυσικά προσεχτικοί με τις επιλογές που κάνουμε, από πού θα ψωνίσουμε και τι θα φορέσουμε και να βοηθήσουμε οι συνθήκες εργασίες σε τέτοιους εργασιακούς χώρους να βελτιωθούν το συντομότερο δυνατό. Πρέπει να βρούμε τους τρόπους να αντιδράσουμε, φτάνει να το θέλουμε. Γιατί δεν υπάρχει τίποτα πιο δυνατό από την ανθρώπινη θέληση!