Γράφουν οι Ευαγγελία Γιάννου και Μαρία Ιωαννίδου, μαθήτριες Β’ Γυμνασίου
«Όταν έφυγαν τ’ αγάλματα…» ένας τίτλος που κρύβει μία μεγάλη ιστορία αγάπης, αλλά και μια αληθινή ιστορία από την περίοδο του ελληνοϊταλικού πολέμου και της Κατοχής.
Φέτος η φιλόλογος της τάξης μας, Βασιλική Γαστεράτου είχε μια μοναδική ιδέα, να διαβάσουμε και να συζητήσουμε το συγκεκριμένο βιβλίο μέσα στην τάξη, στο μάθημα της Λογοτεχνίας. Έτσι, ξεκίνησε η διαδικασία ανάγνωσής του, κατά την οποία εμβαθύναμε στην ιστορία, γνωρίσαμε καλύτερα τους ήρωες του βιβλίου και εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας. Μάθαμε πολλά για την επιχείρηση απόκρυψης των αρχαιοτήτων του Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας, λίγο πριν μπουν οι Γερμανοί στην Αθήνα, μια ιστορία που δεν είναι γνωστή στους περισσότερους.
Κατά την ανάγνωση στην τάξη οι μαθητές παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον την πλοκή της ιστορίας της Αγγελίνας και μοιράζονταν τις σκέψεις και απορίες τους με τους συμμαθητές τους. Όπου χρειαζόταν, γινόταν συζήτηση για να διευκρινιστούν δυσνόητα σημεία, αλλά και να γίνουν πιο κατανοητά στοιχεία της ζωής στην Κατοχή. Έπειτα από κάθε διδακτική ώρα ανάγνωσης, οι μαθητές είχαν την δυνατότητα να διατυπώσουν γραπτώς τις σκέψεις αλλά και τα συναισθήματά τους, σχετικά με το κομμάτι του βιβλίου που είχαν διαβάσει μέσα στην τάξη, σε ‘ημερολόγιο ανάγνωσης’ που τηρούσαν στο σπίτι.
Με την ολοκλήρωση της ανάγνωσης του βιβλίου έφτασε και η ημερομηνία διαδικτυακής συνάντησης με τη συγγραφέα Αγγελική Δαρλάση στις 27 Μαρτίου, όπου συμμετείχαν και άλλα σχολεία της χώρας. Σε αυτήν την τηλεδιάσκεψη, όλα τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τις απορίες τους στη συγγραφέα περιμένοντας να λάβουν μια απάντηση. Οι μαθητές της τάξης μου έθεσαν και αυτοί ερωτήματα, όπως παραδείγματος χάρη από πού εμπνεύστηκε τον κάθε χαρακτήρα και με ποιον ταυτίζεται περισσότερο. Η ίδια ανέφερε ότι παρομοιάζει τον εαυτό της με την μικρή Αγγελίνα και δεν της ήταν δύσκολο να δημιουργήσει τον χαρακτήρα του Τίκο, του καλύτερου φίλου της Αγγελίνας, αφού τον έπλασε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του καλύτερου πραγματικού της φίλου.
Η εμπειρία αυτή προκάλεσε πληθώρα συναισθημάτων σε όλους τους μαθητές, αλλά και την καθηγήτρια, καθώς αρκετά σημεία του βιβλίου προκαλούν συγκίνηση. Πιο συγκεκριμένα, κατά την ανάγνωση του βιβλίου, από την μία η αγωνία είχε κορυφωθεί και από την άλλη αυτός ο εφηβικός έρωτας που εξελίχθηκε ανάμεσα στον Τίκο και την Αγγελίνα έκανε για εμάς πιο οικεία την ατμόσφαιρα λόγω του κοντινού της ηλικίας.
Αυτό το βιβλίο που επιχειρήσαμε να διαβάσουμε όλοι οι μαθητές του τμήματος μαζί είναι σίγουρα μια αξέχαστη και πρωτόγνωρη για όλους μας εμπειρία. Μας βοήθησε να αναπτύξουμε και να εξελίξουμε τον τρόπο διατύπωσης των συναισθημάτων μας αλλά και μας έδωσε επιπλέον χρήσιμες πληροφορίες για τα χρόνια του πολέμου και για την επιχείρηση απόκρυψης των αρχαιοτήτων. Ευχαριστούμε πάρα πολύ την κυρία Αγγελική Δαρλάση, η οποία, μέσω του βιβλίου της, μας βοήθησε να εισέρθουμε στον κόσμο της λογοτεχνίας και να μαγευτούμε από αυτόν!
